叢 × 寒川義雄 生きる姿

会期|2022年3月12日(土)▷ 4月10日(日)
開廊時間|11:00~17:30
定休日|火曜
場所|gallery yamahon
在廊日|3月12日(土)
Vol. 148 Qusamura × Yoshio Kangawa
Mar. 12, – Apr. 10, 2022
Wednesday- Monday 11:00 – 17:30
MAP: gallery yamahon

今展では広島を拠点に活動する植物屋「叢 Qusamura」と陶芸家、寒川義雄によるコラボレーション展を開催します。広島と東京を拠点に活動する「叢」はサボテンの鉢植えを中心に造園、空間演出、アート作品の素材として植物を提案する。今から6年前、銀座にあるエルメスのウィンドウの光景は今でも目に焼き付いている。「旅の途中」をコンセプトに2500本のサボテンを埋め尽くした不思議な空気感は今も強く記憶に残る。一方の陶芸家、寒川は陶芸家であり美術家でもあった鯉江良二氏に陶芸を学び、目白にある古道具坂田の坂田和實氏に薫陶を受け、日常雑器を信条とした静かな佇まいの器を作陶する。ギャラリーやまほんでは初めてとなる2人展では寒川が作る白磁の器をキャンバスに小田が絵を描くかのようにサボテンが持つ生命感を表現する。

「自然の中には植物が生きるために作り上げてきた造形がそこかしこにある。それらをいつも観察し理解できない動きがあるとなぜそうなったか考えるそこには必ず理由がある。 インスタレーションをする場合植物のいつもの動きを忘れずに植物と会話しながら配置する。植物を手に取ったときからそれをどこに置くかは植物が教えてくれる。- 小田康平」

gallery yamahon 山本忠臣

A collaborative exhibition with the botanical shop 「叢Qusamura」 and ceramic artist Yoshio Kangawa. The botanical shop 「叢Qusamura」 is located in Hiroshima and Tokyo. They produced a larger range of works from landscape gardening, space production to artwork, and all of them are with a main character, cactuses. Among all their works, a window design for Hermès in Ginza, called On the journey, left me with an overwhelming impression, though it was finished 6 years ago. Behind the glass, the whole space was occupied by 2500 cactuses. The other main character is Yoshio Kangawa, who learnt pottery from ceramic artist, Ryoji Koie and received tutelage from antiques dealer, Sakata Kazumi. His goal is to produce ceramic ware that suitable for daily use as well as in a minimalist shape. It is the first collaboration and it will become a drawing that finished by them, the all-white ceramic ware produced by Kangawa will become the canvas, while cactuses from Oda will become the pigment.

You could find plant around us are always in different shapes, which are the result of survival and evolution. It might be impossible to figure out what is the motivation behind, but for us, it is important to keep thinking and exploring the answer. The interior layout is designed special for plant that them could enjoy themselves and feel free to communicate with people. Do not forget to let plant to decide where to stay before you put it on your hand. (By Kohei Oda)

gallery yamahon / Tadaomi Yamamoto

本次由广岛的植物专门店叢 Qusamura以及陶艺家寒川义雄联合展出。其中,植物专门店叢 Qusamura驻扎在广岛和东京两地,以仙人掌盆栽为主角。至今为止着手的案例涉及园林造景,空间设计以及艺术作品,无一例外都以植物作为设计对象。六年前曾有幸现场看过他们设计爱玛仕门店橱窗,至今仍然对当时的情景记忆深刻: 以旅行的途中作为主题的作品, 2500颗仙人掌满满当当地蔓延在整个空间。联合展的另一位主角寒川义雄先生一开始师从即是陶艺家亦是艺术家的鲤江良二先生学习制陶技术,独立之后在位于目白的古董店里受到坂田和实先生的熏陶与教诲。以适合日常使用的物品为设计的目标,制作出简朴造型的陶器。本次是两位在艺廊gallery yamahon的首次联合展,以寒川先生制作的白瓷器具作为画布,而小田先生以仙人掌作为颜料,两人共同勾画出一卷生机盎然的图画。在大自然中处处可见植物为了生存而进化出的造型。这种种的形状背后有蕴藏着无论你如何去考察都无法理解的动机,但也不能因此而停止思索,存在即是合理,理由一定存在。现场的布置给与了植物自由伸展运动的空间,方便它们时刻与观众互动交流。若是想把植物放在手上观赏的时候,不要忘记去问问植物想呆在哪里――来自小田康平。

小田 康平

1976年広島生まれ。世界中を旅する暮らしをしていた20代の頃、旅先で訪れたパリで、フラワーアーティストがセレクトショップの空間演出を手掛ける様子に感動。帰国後、生花と観葉植物による空間デザインに取り組むようになる。
数年が経ち、画一的な花や植物での表現に限界を感じ始めていた頃、ある世界的アートコレクターと出会い、納品後に傷ついた植物を見て発した彼の一言、「闘う植物は美しい」に衝撃を受ける。以来、植物選びの基準を、整った美しさから、 『いい顔』をしているかどうかに変える。
独自の視点で植物を捉え、美しさを見出した一点物の植物を扱うことを決心し、2012年、独自の美しさを提案する植物屋「叢Qusamura」をオープン。

寒川 義雄

1963年山口生まれ。初めて陶芸の世界に足を踏み入れたのは 30代の頃、福岡県の民藝の里・小石原村にて土が形となり炎の力で噐になる様を見て感動を覚え器の制作を始める。鯉江良二氏の展示会で『土で自由に表現するアート作品』に深い感銘を受けて鯉江氏に師事。2001年、広島に築窯し独自の作品を制作。東京で展示会を行っていた頃、茶碗の高台で悩んでた時、古道具坂田さんより「器の佇まいの美しさは高台で決まるんだよ」「普段使いの器を作ると良いよ」とアドバイスを頂きパッと視界が広がりそれ以来、器を毎年のように坂田さんに見て頂く。民藝、アート、普段使いの器。色んな人達から受けた恩に感謝し、時には立ち止まり、振り返り、将来を夢見て、自分らしい作品を制作して行きたいと願う。

Kohei Oda

Kohei Oda, born in Hiroshima in 1973. In his 20s, he travelled around the world. One day during his trip in Paris, he entered a select shop, and at the same time a flower artist was putting a show there. It was an amazing and meaningful show that Oda started to design with flower and plant. But soon he got tired of the flower and plant, that being sold in the stores, are always in perfect situation. Sometime while talking with a world-famous art collector, they saw a plant that suffered an injury during transport. The art collector said, how beautiful that struggling plant is! That words inspired Oda that, for plant, the standard of beauty is not defined by human but plant itself. From then on, he chooses plant on his own special standard, that respect the nature and the unique character of each one. In 2012, the botanical shop 「叢Qusamura」 was set up to suggest the new standard of beauty.

Yoshio Kangawa

Yoshio Kangawa, born in Yamaguchi prefecture in 1963. The first time he experienced the processes of producing ceramic was in his 30s. It was in Koishikawa village, Fukuoka prefecture, which is considered to be the birthplace of Mingei. Among his trip in this village Kangawa was shocked by the ceramic that get its shape from the soil and reborn by the power of fire. After that amazing trip, he decided to be a ceramist. Fortunately, he met a brilliant teacher, Ryoji Koie, in an exhibition called The artwork created from the free representation of soil. After many years of practice, a kiln was built for creating his own works in 2001. There was a time when Kangawa was confused about the design of the foot area of bowl. At that time, he met an antiques dealer named Sakata, from whom he received useful lot of advice, such as “The beauty of ceramic ware decided by its foot area”, “It is good to create ceramic ware for using everyday”. From then on, every year when he invites Sakata to have a look on his new works.
Kangawa produces works of Mingei, art and daily ware, and gets lot of positive help from many people. Sometimes he stops to look back, so that he could picture the future, which is about creating work on his own style.

小田康平

1976年小田康平出生于广岛。20岁出头的时候他游历世界各地。在巴黎旅行的途中,他偶然走进一家精品店,又恰逢花艺师在进行空间演出。当下小田被深深打动了。回到日本以后,他以鲜花和赏叶植物作为空间的主角进行设计。可惜的是,商品市场上可以接触到的鲜花和植物均被打理得精致整然,创作没开始几年,小田已经看不到它们身上的可能性。在一次与世界闻名的艺术收藏家的会面中,他们看到了一棵在运输途中受伤的植物,收藏家感叹道“这样顽强地生长着的植物真美呀”。听到这句话的小田恍然大悟,再也不以大众认知中的完美无瑕作为挑选的基准,而是以植物的视角来判断植物的美。他用这种独特的方式对植物的美进行解读,让每一颗植物都能充分展示出自己独有的魅力。2012年,植物专门店「叢Qusamura」开业。

寒川义雄

1963年,寒川义雄出生于山口县。而他与陶瓷工艺的初接触则要到三十年后。在被誉为民艺的故乡的福冈县小石原村里,他第一次亲身体验陶瓷的诞生过程: 从泥土塑型,而后浴火而生。深受震撼的寒川自此开始专注于陶器的创作。在一场名为土的自由表现艺术品展上,寒川遇到了自己陶艺生涯的指路人陶艺家鲤江良二。自此拜鲤江门下,学习制陶工艺。2001年的时候,他自立门户,建立了自己的窑场开始进行独立创作。独立初期,他曾经苦恼过茶碗的圈足的设计问题。幸得古董商人坂田先生的提点,不仅解决了难题,更让他的创作走进一个新的境界。坂田先生给他提议道“瓷器的造型美取决于圈足” ,“最好是制作日常使用的瓷器哟”。从那以后,坂田先生每年都会来观赏新作品并提出看法。
寒川的作品包括了民艺品,艺术品以及日常用瓷器。作为工艺家的寒川从来就不是孤身作战,着来自四面八方的人给与他鼓励与帮助。他时常停下脚步,回顾过去,展望未来,不忘自己的初心走出一条属于自己的创作之路。